Hazırlayan: Tuba Ayşe Özgür
Kimi ressamlar vardır, fırçaları yalnızca renkleri değil, zamanı, mekânı ve bilinci de eğip büker. Remedios Varo (16 Aralık 1908 – 8 Ekim 1963), bu ressamlardan biridir. İspanya İç Savaşı’nın ardından Paris’e, oradan da Meksika’ya sürüklenen bir kadın olarak, kendi içsel evrenini bilimsel merak, spiritüel sezgi ve masalsı hayal gücüyle yoğurmayı başarmış nadir sanatçılardan olan Varo, oluşturduğu büyülü evren ile sanatseverleri kendine çekmeye devam ediyor.

1908 yılında İspanya’da doğan Varo, sürrealizmin içine doğmadı ama onu dönüştürdü. Otomatik yazı yerine içsel mühendisliğe yaslandı; düşsel kompozisyonlarında ne Freud’un bilinçaltı ne de Dalí’nin erotizmi baskındı. Onun dünyası, çok daha sessiz, çok daha zihin açıcı bir yerdi: Kadınların içsel yolculukları, simyasal dönüşümler, metafizik makineler ve zaman dışı mekânlar. Bilime, simyaya, okültizme ve doğu felsefelerine duyduğu ilgi; resimlerinde çarklarla, tüplerle, uçan makinelerle ama en çok da kendine benzeyen kadın figürleriyle hayat buldu.
Varo’nun eserlerine bakan biri, yalnızca bir tabloya değil, bir ritüele tanıklık eder gibidir. Onun kadınları, kaderin pasif izleyicileri değil; evrenin sırlarını çözmeye çalışan bilge varlıklardır. Kimi zaman bir laboratuvarda görünürler, kimi zaman bir kulede yalnızdırlar; ama her zaman bir dönüşüm içindedirler.
Biz de Suare Dergi okurları için Remedios Varo’nun büyülü dünyasına açılan 5 tabloyu seçtik. Her biri, onun düşsel evreninden bir kesit sunuyor: bazen bir simya ayini, bazen bir kaçış, bazen de kendiyle yüzleşen bir kadının portresi. Bu tablolar aracılığıyla sadece bir sanatçının değil, zamanın ötesinde bir bilincin izlerini süreceğiz.

Harmony – 1956

Celestial Pabulum – 1958

Fantastic Animal – 1959

Allegory of Winter – 1948

Gypsy and Harlequin – 1947

Kuşların Yaratılışı – 1953