Close Menu
    Son Eklenenler

    tan doğan: sap-saman

    Temmuz 14, 2025

    Kızıl Kısrak: Ursula K. Le Guin’den üç öykü

    Temmuz 14, 2025

    Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

    Temmuz 12, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Salı, Temmuz 15
    X (Twitter) Instagram Facebook
    Suare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve DahasıSuare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve Dahası
    • YAŞAM
      1. Aktüel
      2. Beslenme
      3. Felsefe
      4. Fitness
      5. İlişkiler
      6. Kişisel Bakım
      7. Kişisel Gelişim
      8. Psikoloji
      9. Sağlık
      10. Seyahat
      11. Sürdürülebilir Yaşam
      12. Teknoloji
      13. View All

      Nazlı Eray’a “Yaşayan Efsane” Onuru

      Temmuz 5, 2025

      Yüzüncüyıl Gazeteciler Derneği’nden anlamlı seminer

      Temmuz 3, 2025

      ‘Boykot bir hak mı? Suç mu? ‘ sorusuna yanıt arayanlar için 10 film

      Nisan 2, 2025

      Sinema tutkunları için yepyeni bir mecra: Yeni Sinema Dergisi 

      Şubat 28, 2025

      İnovatif makarnacı Pastavilla 32. yaşını ödülle kutluyor

      Nisan 22, 2024

      Buğday Derneği ‘zehirsiz kentler’ için harekete geçti

      Aralık 23, 2021

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Institut français, Fransız yazar, felsefeci ve filolog Barbara Cassin’i ağırlıyor

      Şubat 25, 2025

      Sade Yaşamın Gücü: Epikür ve Tao’nun izinde sadeleşmek

      Aralık 7, 2024

      Ergen ebeveynleri için kılavuz

      Eylül 23, 2024

      Aşkın Lotus Hali… 

      Temmuz 4, 2024

      “Doktordan Az Kullanılmış” bu defa bir kitap adı oldu

      Ağustos 29, 2023

      ‘Rekabetçi Aile’yi izlerken kendimize de gülebilir miyiz?

      Ağustos 27, 2023

      Parfümde şişe tasarımı kokudan önemli olabilir mi?

      Mart 28, 2023

      Saç bakımına ilişkin merak edilen 6 soru ve 6 yanıt

      Nisan 17, 2022

      Stresten Huzura: Deneyimlenmiş bir dönüşüm süreci

      Mart 6, 2025

      Yeni Eril: Dr. Nil Keskin’den kapsamlı bir dönüşüm rehberi

      Mart 4, 2025

      Cansel Oruç’un ‘Başarmaktan Korkma’ kitabı okuyucuyla buluştu

      Aralık 26, 2024

      Sade Yaşamın Gücü: Epikür ve Tao’nun izinde sadeleşmek

      Aralık 7, 2024

      Kimdir bu “Narsist Sapkınlar?”

      Mayıs 29, 2025

      Borderline: Bir Kişilik Bozukluğunun Biyografisi

      Mayıs 6, 2025

      Dementor – Ruh Emici: Narsisizmin gölgesinde bir yok oluş ya da yeniden doğuş hikâyesi

      Şubat 17, 2025

      Sade Yaşamın Gücü: Epikür ve Tao’nun izinde sadeleşmek

      Aralık 7, 2024

      ‘Hepimiz Narsistiz’ kitabının yazarı Şule Öncü: Sanıldığından yaygın!

      Mayıs 17, 2024

      “Doktordan Az Kullanılmış” bu defa bir kitap adı oldu

      Ağustos 29, 2023

      Prof. Dr. Körükoğlu’ndan sağlıklı ve genç kalmanın sırları

      Mayıs 7, 2023

      Salmonella’dan korunmak mümkün mü?

      Nisan 27, 2022

      Kadim bir kültür kenti: Denizli

      Mayıs 21, 2025

      Kayıp bir çantanın peşinde Patagonya’da edebiyat

      Şubat 20, 2025

      Sevdalinkalar ülkesi: Bosna Hersek

      Şubat 7, 2025

      ‘Baumit ile Olasılıklar’ kitabı ile geleceği yeniden düşünüyor

      Eylül 20, 2023

      Heykeltıraş Varol Topaç’ın çelik üretim atıklarından yarattığı eser Contemporary İstanbul’da

      Eylül 17, 2023

      Jeotermal enerjiyi çocuklara anlatan kitap: Damla Adamlar

      Ağustos 31, 2023

      Çocuklar ileri dönüşümü eğlenerek öğreniyor

      Haziran 21, 2023

      Kim Korkar Yapay Zekadan

      Haziran 8, 2025

      Türkiye’nin mutfak ve kültür mirasından seçkiler dijital erişime açılıyor

      Ekim 20, 2023

      Mevzular Açık Mikrofon, artık GAİN’de

      Eylül 1, 2023

      Akıllı makineler ve robotlar denilince akla gelen filmler

      Ağustos 31, 2023

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Nazlı Eray’a “Yaşayan Efsane” Onuru

      Temmuz 5, 2025

      Zeynep Sönmez’den Wimbledon’da Tarihi Başarı!

      Temmuz 3, 2025

      Yüzüncüyıl Gazeteciler Derneği’nden anlamlı seminer

      Temmuz 3, 2025
    • KÜLTÜR – SANAT
      1. Kitap
      2. Müzik
      3. Öykü
      4. Sanat
      5. Sergi
      6. Sinema
      7. Şiir
      8. Tiyatro
      9. Video
      10. View All

      Kızıl Kısrak: Ursula K. Le Guin’den üç öykü

      Temmuz 14, 2025

      Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

      Temmuz 12, 2025

      Peki biz neden hala kaçmıyoruz?

      Temmuz 10, 2025

      Gece Yarısı Kütüphanesi: Ya diğer olasılıklar gerçekleşseydi?

      Temmuz 8, 2025

      Haziran ayı için film önerileri

      Haziran 1, 2025

      Yaz ortasında melankoli: Slowdive İstanbul’a geliyor

      Şubat 20, 2025

      Arter’den avangart bir müzik festivali

      Şubat 11, 2025

      Borusan Quartet’in “Oda Müziğinin Ustaları” konseri ENKA Sanat’ta

      Şubat 10, 2025

      Öykü: Sessizliğin İçinde Nefes

      Temmuz 9, 2025

      Şiir: Huy İşte

      Temmuz 7, 2025

      Öykü: Erik Ağacı

      Temmuz 7, 2025

      KEMAL TAHİR ROMANLARINDA KADIN İMGELERİ – III

      Temmuz 1, 2025

      Dalí’nin Tavşan Deliği: Bir romanın resme dönüşen rüyası

      Haziran 12, 2025

      Rüyaların Ressamı: Remedios Varo’dan 6 büyülü tablo

      Haziran 10, 2025

      Balenin Rus yıldızları Bodrum’da

      Ağustos 12, 2024

      Pera Müzesi Yazar-Editör Sohbetleri’nde sanat tarihine müzecilik penceresinden bakış

      Şubat 20, 2024

      İstanbul’da devam eden 16 sergi

      Temmuz 10, 2025

      Ressam Ömer Onay’ın ‘Bilinç Akışı’ sergisi AKM’de

      Haziran 20, 2025

      ‘Mumi’lerin yaratıcısı Tove Jansson eserleriyle Aynalı Geçit’te

      Mayıs 8, 2025

      Handan Özbek’in “Çıplak Kıta” sergisi Goba Art & Design’da

      Mart 12, 2025

      2000 yılından sonra çekilen en iyi film hangisi?

      Haziran 29, 2025

      Telefon Kulübesi: Bir telefon, bir ses ve bir yüzleşme

      Haziran 26, 2025

      Sinema ve tiyatronun dev buluşması: Emek ve Başarı Ödülleri

      Haziran 21, 2025

      Mühür: Gece Eşiği filmi yakında sete çıkıyor

      Haziran 17, 2025

      Şiir: Huy İşte

      Temmuz 7, 2025

      GÜRÜLTÜNÜN ORTASINDA SESSİZLİĞE YOLCULUK: MODERN DÜNYADA DİNGİNLİĞİN PEŞİNDE

      Temmuz 1, 2025

      Şiir: Ne Zaman

      Haziran 10, 2025

      şiir: küf lekesi

      Haziran 7, 2025

      Sinema ve tiyatronun dev buluşması: Emek ve Başarı Ödülleri

      Haziran 21, 2025

      “Bulaşıkçılar” yeni yorumuyla İstanbul, İzmir ve Ankara’da

      Mayıs 21, 2025

      Molière klasiği ‘Cimri’ye alaturka dokunuş

      Mayıs 19, 2025

      Kadıköy Oda Tiyatrosu “Kalabalık Fasıl” ile açılıyor

      Mayıs 12, 2025

      Parazit – Sınıfsal uçurumların sarsıcı anlatımı

      Haziran 30, 2025

      Garfield’in resmi posteri yayınlandı

      Aralık 19, 2023

      Napolyon bu kez Jaquin Phoenix’in yorumuyla sinemada

      Kasım 23, 2023

      Freud’s Last Session filminden fragman

      Ekim 27, 2023

      Kızıl Kısrak: Ursula K. Le Guin’den üç öykü

      Temmuz 14, 2025

      Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

      Temmuz 12, 2025

      Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

      Temmuz 12, 2025

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025
    • SD+
      1. Röportaj
      2. Haber
      3. Makale
      4. Portre
      5. Diğer
      6. View All

      DÜNYAYA BİR KRİSTALDEN BAKMAK… HER IŞILTIDA BAŞKA DÜNYALARA YOL ALMAK…

      Haziran 28, 2025

      Booky Kitabevi: Bir insan, butik bir kitabevi, kocaman bir topluluk

      Haziran 22, 2025

      Ediz Dikmelik ile Sorgulayan Çocuklar: Çocuklarla Felsefe El Kitabı 

      Haziran 11, 2025

      Kilitli Hatıralar Kitabı: İstanbul’un altı ayrı dönemine tanıklık eden öyküler

      Nisan 19, 2025

      Yeşilçam’ın köklü şirketi Erman Film’de yollar ayrıldı

      Şubat 6, 2025

      Defne ya da Bazı Tuhaf Hayatlar: Herkes kendi hikayesine sahip çıksın!

      Kasım 16, 2024

      İstanbul’un plajlarına otobüs seferleri başladı

      Ağustos 7, 2024

      Biletinial’da ‘yorum ve reyting’ uygulaması

      Nisan 17, 2024

      Dalí’nin Tavşan Deliği: Bir romanın resme dönüşen rüyası

      Haziran 12, 2025

      Romalı tarihçilerin yazmadığı Kleopatra: Hükümdar, alim ve filozof bir kadın

      Haziran 10, 2025

      Bir antikahramanın portresi: MARLA SINGER

      Nisan 30, 2025

      Çocukluk çağı, ilişkiler ve diktayı kitaplar üzerinden okumak

      Nisan 29, 2025

      Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

      Temmuz 12, 2025

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Susan Sontag: Estetiğin, Direnişin ve Düşüncenin İzinde

      Temmuz 11, 2025

      Rüyanın kalemle buluştuğu kadın: Nazlı Eray

      Haziran 22, 2025

      Gülhane Parkında sarnıç olduğunu biliyor muydunuz?

      Nisan 2, 2023

      Klasik mobilyada en çok tercih edilen ağaç türlerini biliyor musunuz?

      Nisan 1, 2023

      Mart ayında Türkiye’nin en çok konuştuğu başlıklar

      Nisan 1, 2023

      Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

      Temmuz 12, 2025

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Susan Sontag: Estetiğin, Direnişin ve Düşüncenin İzinde

      Temmuz 11, 2025

      Sinan Saygı’nın yeni kitabı: İletişim Bir Süreçtir

      Temmuz 3, 2025
    • PODCAST

      Podcast: Hayati Tavsiyeler ‘Bahar ve Mitoloji’ ile yayında

      Mayıs 5, 2023

      Denenmiş, test edilmiş, onaylanmış: Hayati Tavsiyeler

      Mayıs 5, 2023

      Meraklı bünyeler için podcast kanalı: Suare Online

      Mayıs 1, 2023

      Akla takılan sorulara yanıt arayan podcast: Neymiş?

      Nisan 9, 2023

      Hayati Tavsiyeler: Kendine yatırım yapanlara özel podcast

      Nisan 9, 2023
    • YAZARLARIMIZ
    • FELSEFECE VE…

      tan doğan: sap-saman

      Temmuz 14, 2025

      tan doğan: seğir[t]meler

      Temmuz 3, 2025

      on kırık iz!

      Temmuz 1, 2025

      noudelmann ile tan

      Haziran 27, 2025

      …ve …

      Haziran 25, 2025
    • SuareMag
    Suare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve DahasıSuare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve Dahası
    Buradasınız:Anasayfa » Üçlü: bir şiir, bir öykü, bir deneme
    FELSEFECE VE...

    Üçlü: bir şiir, bir öykü, bir deneme

    Mart 7, 2025Yorum yapılmamış7 dk Okuma Süresi
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email WhatsApp
    Paylaş
    Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email LinkedIn

    zırnık

    boşuna üflüyor zaman külümüze
    sonra dedim çivi paslandı
    yüzümüze gülen şeytan çok
    altı üstü çizili hayâl zül
    hayvan kadar hayrân olmalı güne
    düne hakîkat dense küser yarın
    cilvesi pek hoştur yokluğun
    kelebeğin kanadında kanar tebessüm
    her örümceğin tanrı ile bağı ipince
    ve nöbetçi bulut benim her ân dağılmaya gebe
    âh sen gözyaşı san e mi göğün kanlı hâlini
    eski yolun yeni yönü mü olur
    kadîm terin teni de yanık
    derdini avutan gönül ömür yok
    çiçeğin çilesi tohumdan beter
    hiçbir yere sığamaz umut
    sonra dedim sevi uslandı
    ne güzel esrik vakitler vardı var mıydı
    yapraklara saymaktan sarılamadık
    âh sen göktaşı san e mi göğün yaslı hâlini
    köstebeğin yatağında susar tebessüm
    temeli çürükmüş toprağın
    ve nöbetçi sükût sensin her ân dellenmeye gebe
    mor diye sevmeli kızılı
    ne ehemmiyeti var kâinatın
    kara kader icâdıdır yoksunun
    yoksul olmayan melek mi var
    eksik esriklikle esenlik düşman
    dost bir kelimedir henüz keşfedilmemiş
    kalleş ile kardeş sırdaş olamaz
    böceğin hîlesi doğumdan beter
    ben bu işte yoğum demiş miydim
    yâni aylak aylak yaşamalı nefisle nefes
    öldüğümde ödü kopacak sözün
    yüzün düşmesin boşluğa yâr
    boşuna üflüyor zaman dilimize
    sonra dedim mavi puslandı
    ağrımıza giden yalan çok

    *

    kelle

    baş. bildiğin kafa. yâni kelle! vole çakasım yok, gol atasım; ‘bir sıfır olsun, bizim olsun’ diyesim yok, çok film seyretmenin etkisinde kalıp göz kapaklarını kapatmanın dışında.

    pek yuvarlak sayılmaz.. dünya gibi yâni: yamuk, armutsu, hani ragbi topu gibi. acâyip bir şekil duruyor ölümde, gövdesiz! güpegündüz n’apayım ben bunu? sokaktan kaçasım var da, kalakalmış rûhum. tutsak hâli gibiyim, ona zincirli!

    annem ekmeğe gönderdiydi beni… elimde somun, önümde kelle… eve gidesim yok!

    kımıldadı mı ne hafif esen rüzgârla? fırtına çıksa yuvarlanacak yokuş aşağı! yerçekimi olmasa ya yedi kat gökte ya ârâfta ya cehennemin dibinde. hayatta olsa ninem “cennetliktir o” der, okur-üflerdi garibin yüzüne. dedem hemen yerden alıp atardı çöpe, elimden tutup götürürken beni eve, yerken ucundan kopardığı ekmeği bir güzel âfiyetle! “gel de çift kale maç yapalım” derdi gamsız babam olsa hayatta, “gazozuna!”

    teni beyaz, gördün mü? ölü izi, kan lekesi yok! hiç mi morarmaz insan bu hâldeyken? sen olsan n’apardın.. bilemedim?! ama bakınıyorsun işte çok uzakta da olsan, kalsan da rûh kadar!

    yekpâreydin sen, akıntının sürüklediği gölün dibinde. biraz soğuk, pek üşümüş ve mosmordu o öpülesı kıpkızıl dudaklar… hatırladın mı? nişanımız bozulmuştu o an: kerevet yerine tabut!

    dediğin olduydu, kıydıydın canına, “senle ilgisi yok ölme isteğimin” diye diye en sonunda! âşıktık ama erdirmedi tanrı tamamına! göz göre göre boğdun ömrünü! o güzelim başın düştüydü öne, maviden karaya çalarken su.

    bu baş başka ama: yapayalnız. koca bedenden yedide bir tek eser! ayağı yok ki kaçsın, eli yok ki okşasın, kalbi yok ki atsın… kalmış bir başına!

    ekmeğimden koparıp koydum ağzına, yedi; dudağımı dudağına dayadım, ağız suyumu içti; yanağını sevdim, saçını okşadım, gözlerinden öptüm, ağladı. sen de gördün di mi, asıl o an öldü yüzünde bir buruk gülümsemeyle.

    “amanını kelle kelle, altını-üstünü yelle / kelleyi verdim fırına, pişmedi kaldı yarına.”

    yarın yok. sensizliği şimdi anladım yeni! âh kuru kafam, bekle beni. bir şarkı kadar hükmüm yok!

    gördün: ekmeğimi verdim kedi-köpeğe ve vura vura başımı tâşlara öldüm.

    oysa her kafasızın omuzlarının üstünde boynuna geçirmeyi dilerdim o kelleyi en az bir kez.. olmadı!

    olsun, sana varıyorum ya, bu pek hoş. başbaşa verip bir güzel yaşarız aşkta ölümümüzü…

    ** 

    nasıl öldürmeli ‘hayat’ı?

    ya da 
    üç sıra dışı ‘sıradanlık’ üzerine birkaç söz

    “ne var ki en korkunç, en sıkıcı, insanı en çok inciten şey —koyu sıradanlık!                                                      kaçmalı buradan, çıldırmamak için hemen bugün kaçmalı!” – anton pavloviç çehov (1860- 1904)

    (…) mor uykular kara kâbûslar gri düşler / çatladıkça dağılacak akıl duvarı /
    ––gözleriyle dünya’yı yalayan itler her yerde / kaçacak delik ararken şeytan ile zebânî /
    ıssızlık ıslığını sokak sokak çalacak (…) – t.d.

    ‘baş’ta(n) belli ‘son.’ ölüm için yaşam(ak) saçma ve de çelişki: hem akıl hem ‘mantık’ dışı: bile bile ölmekten ‘mutlu’ olmak ya da “mutlu ölüm içindir ‘hayat!’” kendisi ‘acı’ mıdır ölümün, bilinmez: inanç işi: hayat-öte zaman ya da zamansızlık. bilindiğince ‘acı’, yaşam süresince geçerli, öldükten sonra (kabir ve cehennem azabı?) değil. bunun için öne çıkmakta ‘mutluluk’ ve ‘mutlu ölüm’ kavramı. ne başlangıç öncesi ne bitiş sonrası, akla dâhil. başlangıç sonrasıyla ‘hayat’ arasındaki zaman dilimini de bilmiyoruz.geriye kalan: ‘hayat.’ bildiğimizi sandığımız belki bir ‘sanı.’ sanı ya da gerçek, elde var ‘hayat.’ her canlı varlık gibi, ‘insan’ın da gereksinimleri var. (burada, ‘temel yaşama gereksinimlerinden, ‘insanca yaşamın olmazsa olmazlarından, ‘gündelik yaşam’ sürecinden, zorunlu sıradanlıklardan söz açmak, konu ve olgu gereği gereksiz/yararsız/anlamsız.)soru(n) şu: ‘hayat-ölüm arası süre’yi nasıl geçirmeli? ya da sonu belli olan bir zaman dilimini, ‘hayat’ı nasıl öldürmeli? (bilmeyen yok: ‘sıradan yaşama’larla diye yanıtlamak olasısoruyu ki, çoğun böyle öldürüyor ‘hayat’ını insan; bunun için ayraç içinde kalmalı bu bilindik ‘zaman öldürme yolu.’)

    I /

    “sanat”, en temel ve ‘est-etik’ yanıt olabilir. kişi, (ussal, ruhsal, duygusal, beyinsel, organsal, duyusal, bedensel vb. yapısı elverdiği ‘çok yönlü sağlıklı süre’ce) bir sanat dalını ölene dek sürdürebilir. ‘en insansal edim/uğraş olarak sanat’, bir ‘gelgeç ‘oyalanma’nın ve ‘yalandan avunma’nın ‘sözde kendini gerçekleştirme’nin ‘anlamlı’ ve ‘değerli’ yolu/yöntemi olarak gözükse de, ‘ölümsüzlük’ ve ‘sonsuzluk’ duygusunu taşıyan ‘kalıcı yapıt bırakma’ düşüyle, ‘sanatçı’nın ölüme ayak diremesi için ‘hoş bir hayat öldürme biçimi’ olarak anılabilir.

    II /

    ‘sanat’ın ‘bireysel’liğinin dışında kalan her tür yaklaşım (yöresel, toplumsal, ulusal, evrensel), tamamen bir yanılsamadır. ‘ölüme hazırlanma sanatı’ olarak bu edim/uğraş, est-etik bağlamda belki bir ‘güzel yaşama erdemi’ olarak da önemsenebilirken, bir başka ‘bireysel önemsenme’ edimi/uğraşı olarak ‘felsefe’yi anmak, kaçınılmazdır.‘düşünsel zaman yol alışı’, ‘ussal ve mantıksal süreç’, ‘hakikâti arama çabası’ olarak ‘felsefe’, ‘sanat’ denli, yaşamsal anlam ve değer içerebilmektedir. ‘est-etik yaratıcılık’ olan ‘sanat’la, ‘düşünsel yaratıcılık’ olan ‘felsefe’, ‘hayat’ı ölüme dönüştürmenin en etkili iki ‘eylem’i sayılabilir. ne ki, ikisi de somut ya da soyut, ürettikleriyle kalır: hepsi bu. ikisinin de nice ‘akım’la yenilenmesi, ‘yol alma’sı ya da ‘yolda olması’, ölümün yinelenmesi ve ‘son’ olması olgusunu, ‘hakikât’ bağlamınca yadsıyamaz, ‘yok’ sayamaz.

    III /

    üçüncü (ve son) ‘hayat’ı öldürme yoluysa, ‘din’dir. insanın insanla, insanın toplumla, toplumun insanla (ulusal ve evrensel olarak da) aldanışının ‘inançsal yöntem’idir ‘din.’ ne sanat savaşları ne de felsefe savaşları yer almaktadır ‘insanın tarihi’nde, ‘din savaşları’nın dışında! ‘felsefe’yle ilişkilendirilmeye çalışılan ‘en kötü insan yaratısı’ olan ‘siyasa’, ‘din’le koşut yol almış, her iki alan da birbirini besleyerek ‘erken/zamansız ölüm’leri yaşama geçirmiştir. her ‘din savaşı’nın özünde /temelinde, ‘ideoloji’yle birlikte, açık ya da örtük bir ‘siyasa’ bulunmaktadır. ‘tanrı söylemi’ ve ‘öte-dünya söyleni’ uğruna ‘can’ların kıyılması, acı çekmesi, yoksulluk ve yoksunluk yaşaması, sözde ‘erdem’ olarak dayatılmıştır ‘insan’a, yine insan tarafından! bir başka deyişle, ‘est-etik yaratıcılık’ ve ‘düşünsel yeti’den uzak kalan ‘insan’ın, ‘hayat’ı anlamlı ve değerli öldürme yolu/yönteminden uzak, inceliksiz, duygu ve akıl-öte bir yaşam içre, ‘hayat’ı yok etme/öldürme yolu/yöntemidir ‘siyasal-dinsel erekli ölüm’ ki, ‘tanrı’ ve ‘cennet’ müjdeli bir ‘yarın’ ve ‘ölümsüzlük’ beklentisini de amaç kılmakta, bunu ‘ibadet’ eylemiyle yaşama geçirmekte, ‘tanrı-insan bağı’ adı altında kimi zaman ‘sâf’ bir ‘gizemsel çaba’, çoğu zaman da ‘çıkarsal çaba’ konumunda tutmakta; sonuçta bir başka ‘aldanışsal adanış’ın, ‘oyalanma’nın, ‘hayat’ı öldürmenin ‘görünümsel giz’i olmaktadır. gerek ‘sanat’ gerekse ‘felsefe’, somut-soyut bileşkesini ‘güzel’, ‘doğru’ ve ‘iyi’ adı altında ‘kan akıtma’ksızın gerçekleştirirken, aynı bileşkeyi zorunlu kılan ‘siyasal-din’, ‘kan akıltma’kta, ‘tanrı uğruna’ erken/zamansız ölümler yaratıp, ‘hayat’ı ‘öte-hayat’ söylemi ve söyleniyle yok sayma uğraşını sığ/sınırlı akıl sahibi bir varlık türü olan ‘insan’ eliyle sürdürmektedir.

    ‘son-uç’ yerine /

    (sayrı ya da sağlıklı akılla bireysel seçim/istek olarak ‘özcanakıyış’ bir yana) ‘sanat’, ‘felsefe’ ve ‘din’ dışında, belirgin bir başka ‘hayat’ı öldürme yolu/yöntemi söz konusu değildir. ilk iki yol/yöntem (duyusal-duygusal-ussal olup)‘est/etik’, son yöntemse (us-dışı olup) ‘inançsal’dır. her üçü de tamı tamına ‘insan’ kaynaklı olup, ‘hayat-içre’dir ve ‘vargı’ olarak ‘ölüm’e dayanır. ne ‘sanat’ın ne ‘felsefe’nin ne de ‘din’in ‘ölümsüzlük söylemi’nde genel-geçer , ‘mutlak kalıcı bir gerçeklik’ olası değildir ve bugüne dek olmamıştır. ‘başlangıç-öncesi’nde kendini yaratamayan bir türün/dirimin/‘insan’ın, ‘hayat’ı öldürmekten başka bir seçeneği de yoktur. üç yol/yöntem, bu seçenek için ‘seçenek’ olmakla birlikte, ‘ölüm’ olgusu bağlamınca ne ‘geliş’te ne de ‘gidiş’te bir ‘özgürlük’ içermektedir (‘özcanakıyış’ dâhil.) hepsi ‘verili akıl ve duygu’nun sonucudur; ‘mutlak/saltık özgür istenç’ içermemekte, bir ‘seçim’ yanılgısının ötesine geçememekte, ‘özgürlük’ gibi görünen, ne ki bir başka ‘sanı’ bağlamınca bir ‘yanılsama’ olmaktadır. mutlak sığ/sınırlı akıl varlığı olan zavallı ve zâlim bir dirim olarak ‘insan’a düşen en insancıl yolculuk, ‘sanat’ ve ‘felsefe’, en ‘kanlı’ yolculuksa ‘siyasal-din’dir. ‘kendini yaratamayan bir valık’tan bugüne dek (ussal-kurgusal metinler bağlamınca dinsel söylem ve söylenler hâriç) bir tansıklık doğmadığı için, elde olan veriler ve söz konusu üç yol/yöntem dışında bir başka ‘yaz(g)ısal seçim’ yoktur. -doğumunu seçemese de- herkes ‘hayat’ını nasılöldüreceğinde özgür mü özgür…

    ***

    tan doğan

    İstanbul doğumlu tan doğan, İstanbul Üniversitesi’nde felsefe, Beykent Üniversitesi’nde eğitim yönetimi öğrenimi aldı-verdi. Şiir, öykü dallarında ödülleri olup, edebiyat, sanat, felsefe, psikoloji üzerine çabalarını, 1984 yılından bugüne dek çeşitli yayın organlarında paylaştı, paylaşmakta…

    tan doğan yazıları
    ‘GÖÇ’
    Parmenides ya da Tanrıçanın ‘Bir’icik Oğlu
    ‘erk’ bir hiçtir! ya da “As’lolan Yaşam” Üzerine Birkaç Söz
    Søren Aabye Kierkegaard ya da ‘Genç-Yaşlı Bir Adam’
    ‘Felsefe’nin neresindeyiz?

    yazar

    Related Posts

    tan doğan: sap-saman

    Temmuz 14, 2025 FELSEFECE VE...

    Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

    Temmuz 12, 2025 Edebiyat

    Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

    Temmuz 12, 2025 H. Nilgün Karataş - Suare

    Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

    Temmuz 12, 2025 Felsefe
    Yorum Yap
    Yorum yazın Cancel Reply

    Yeni Eklenenler

    tan doğan: sap-saman

    Temmuz 14, 2025 FELSEFECE VE...

    ya da “yazar”, yazan ve… * yazar hep ‘yaz’, ömrün kış olsa da! * ne…

    Kızıl Kısrak: Ursula K. Le Guin’den üç öykü

    Temmuz 14, 2025

    Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

    Temmuz 12, 2025

    Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

    Temmuz 12, 2025
    Sosyal Medya'da Biz
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    Bu Haberleri Kaçırmayın

    kötü kitap

    Mayıs 3, 2025 Manşet 2

    Çocuklar için ‘hak ve adalet’ kitapları

    Nisan 3, 2025 Betül Çakıroğlu

    KURGU DÜŞLER PEŞİNDE DÜNYAYI DOLAŞMAK

    Nisan 1, 2025 Arzu Kurt
    Hakkımızda
    Hakkımızda

    Film, kitap, sanat, hayat ve daha fazlası için haber, röportaj, makale, podcast, güncel bilgiler içeren e-dergi.

    Email : editor@suaredergi.com.tr

    Künye

    Son Eklenen Yazılar

    tan doğan: sap-saman

    Temmuz 14, 2025

    Kızıl Kısrak: Ursula K. Le Guin’den üç öykü

    Temmuz 14, 2025

    Sahilde Kafka: Kader, kimlik ve bireysel yolculuğumuz

    Temmuz 12, 2025
    X (Twitter) Instagram Facebook
    © 2025 Tüm Hakları Saklıdır. Do Medya & Ekipbizz İçerik İşbirliğiyle hazırlanmaktadır.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.