Ormandaki Kalpsiz Ceylan usta yazar Mine Söğüt’ün bu yıl okurla buluşan yeni kitabı. Can Yayınları’ndan yayımlanan kitap, klasik bir masaldan yola çıkıp okurunu başka bir yere götürüyor.
BETÜL ÇAKIROĞLU
Başlığının altında “Masal” ibaresini görüyoruz.
Usta kalem Mine Söğüt bizi bir masala sürüklüyor.
Ormandaki kalpsiz ceylan… Bu kim olabilir? Size bir çağrışım yaptı mı?
Ben kitap matbaada basılırken yazarından biraz ön bilgi şansına sahip olduğumdan ceylanın hiç de yabancısı olmadığımız bir karakter olduğunu biliyordum. Eğer öyle olmasaydı “Bu ceylan şu meşhur masaldaki kesinlikle” der miydim? Emin değilim.
Masalda bir karakter olan ceylan, yazarın bakış açısı ile bir kahramana dönüşüyor. Açık ve bariz bir yarası olan ve onu iyileştirmek için yollara dökülen bir kahraman. Bir de arkadaşı var. O cücelerin sekizincisi.
Masalımız tahmin ettiğiniz üzere Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler. Karakter altyapısının bir noktada kullanıldığı masal yazarın bakışıyla bizi çok farklı bir hikâyeye götürüyor.
Kitap çıkar çıkmaz aldım. Etrafımdaki herkese okumasını salık verdim. Onlar kitabı okurken yüzlerindeki ifadeleri seyretmek eğlenceliydi. Bunu bazı çok sevdiğim kitaplarda yapıyorum. Kendi kitabımda çekinip yapmamıştım gerçi. Sonuç; benimle aynı düşünceler, gülümseyen yüzler, değişik bakış açısına övgüler.
Bu tarzın yani masalı başka bir şekilde ele alışın örneklerini çocuk edebiyatında da görüyoruz. Bunlardan bahsedip odağımız olan kitaptan uzaklaşmak istemiyorum. Şunu belirtmek istediğim için bu bahsi açtım. Kitap bu örneklerden sorgulamaları, yapısı ve içeriği ile epey farklı.
Bu örnekleri beyaz perde de görsek de tekrara düşmek pahasına yazıyorum. Ormandaki Kalpsiz Ceylan bize sorgulattıkları ile bu örneklerden de ayrılıyor.
“Ormanın da bir kalbi olduğunu unutmayanlar için!”
Kitabı bitirdiğimde şunu dedim. “Sanki böyle daha mantıklı olmuş.”
Çizimlerin Bahadır Baruter’e ait olması kimseyi şaşırtmazken,çizimler somut ama soyuta göz kırpan gerçek ama gerçeküstü yapısıyla inanılmaz bir sınırda dolaşmış. Masala ayrı bir acı katmanı daha katmış gibi hissettim.
Ceylan dehşetle göğsündeki yara izine baktı. O an gözlerinden yaşlar akmaya başladı. Ağlarken bir yandan da başına geleni anlamlandırmaya çalışıyor ve yanıtı zor soruyu soruyordu: “Kalpsiz bir ceylan nasıl hayatta kalabilir bu ormanda?”
Arka kapak yazısının sonundaki soruya cevap ararken sağduyu, insan olmak, haksızlık, güzellik, çirkinlik, doğa, iyilik, kötülük temalarında bir gezintiye çıkıyoruz.
“İnsanlar için güzelliğin bu kadar önemli olmasını aklım almıyor,” dedi Ceylan.
Sürpriz bir son evet, hazır olun!
İyi gibi görünen kötüler ve kötü gibi görünen iyiler. Maskeler ve arketiplerin düşüşü.
Kitabın sonuna gelen herkes bir kap sıcak dereotlu mantar çorbasını hak eder bence.
Bir tekrar daha bu kitap; “Ormanın da bir kalbi olduğunu unutmayanlar için!”
Kitabın Künyesi:
Ormandaki Kalpsiz Ceylan
Yazan: Mine Söğüt
Çizimler: Bahadır Baruter
Yayınevi: Can Sanat Yayınları

Betül Çakıroğlu
Gelibolu’da doğdum ve 2002 yılından bu yana İstanbul’da mimar olarak çalışıyorum. Kızımın doğumundan sonra çocuk kitapları tekrar hayatıma girdi. Yazmayı ve okumayı çok seviyorum. Fantastik kurgular ve mitoloji özel ilgi alanlarım. Göçebe, Karşılaşma ve Ayna Meselesi kolektif öykü kitaplarında öykülerim yayınlandı. Nevzat Süer Sezgin’in Yetişkinler İçin Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Atölyesi’ni bitirdim. Eksi 18 Edebiyat Açık Kürsü platformunda deneme yazılarımı paylaşıyorum. Yine Eksi 18 Edebiyat grubuna ait Kıpırtı Çocuk Dergisi’nde gönüllü olarak çalışmaktayım.


