Close Menu
    Son Eklenenler

    Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

    Aralık 3, 2025

    Sokak Sanatçıları Festivali 500 sanatçıyı Müze Gazhane’de ağırlayacak

    Aralık 3, 2025

    Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

    Aralık 3, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Çarşamba, Aralık 3
    X (Twitter) Instagram Facebook
    Suare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve DahasıSuare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve Dahası
    • YAŞAM
      1. Aktüel
      2. Beslenme
      3. Felsefe
      4. Fitness
      5. İlişkiler
      6. Kişisel Bakım
      7. Kişisel Gelişim
      8. Psikoloji
      9. Sağlık
      10. Seyahat
      11. Sürdürülebilir Yaşam
      12. Teknoloji
      13. View All

      Nazlı Eray’a “Yaşayan Efsane” Onuru

      Temmuz 5, 2025

      Yüzüncüyıl Gazeteciler Derneği’nden anlamlı seminer

      Temmuz 3, 2025

      ‘Boykot bir hak mı? Suç mu? ‘ sorusuna yanıt arayanlar için 10 film

      Nisan 2, 2025

      Sinema tutkunları için yepyeni bir mecra: Yeni Sinema Dergisi 

      Şubat 28, 2025

      İnovatif makarnacı Pastavilla 32. yaşını ödülle kutluyor

      Nisan 22, 2024

      Buğday Derneği ‘zehirsiz kentler’ için harekete geçti

      Aralık 23, 2021

      1 KAVRAM 10 DÜŞÜNÜR: Varoluşun On Yüzü

      Ağustos 2, 2025

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Institut français, Fransız yazar, felsefeci ve filolog Barbara Cassin’i ağırlıyor

      Şubat 25, 2025

      Sade Yaşamın Gücü: Epikür ve Tao’nun izinde sadeleşmek

      Aralık 7, 2024

      Ergen ebeveynleri için kılavuz

      Eylül 23, 2024

      Aşkın Lotus Hali… 

      Temmuz 4, 2024

      “Doktordan Az Kullanılmış” bu defa bir kitap adı oldu

      Ağustos 29, 2023

      ‘Rekabetçi Aile’yi izlerken kendimize de gülebilir miyiz?

      Ağustos 27, 2023

      Parfümde şişe tasarımı kokudan önemli olabilir mi?

      Mart 28, 2023

      Saç bakımına ilişkin merak edilen 6 soru ve 6 yanıt

      Nisan 17, 2022

      Beynini Resetle: Zihinsel rahatsızlıklar ve metabolizmayla ilişkisi

      Eylül 30, 2025

      Stresten Huzura: Deneyimlenmiş bir dönüşüm süreci

      Mart 6, 2025

      Yeni Eril: Dr. Nil Keskin’den kapsamlı bir dönüşüm rehberi

      Mart 4, 2025

      Cansel Oruç’un ‘Başarmaktan Korkma’ kitabı okuyucuyla buluştu

      Aralık 26, 2024

      Beynini Resetle: Zihinsel rahatsızlıklar ve metabolizmayla ilişkisi

      Eylül 30, 2025

      Kimdir bu “Narsist Sapkınlar?”

      Mayıs 29, 2025

      Borderline: Bir Kişilik Bozukluğunun Biyografisi

      Mayıs 6, 2025

      Dementor – Ruh Emici: Narsisizmin gölgesinde bir yok oluş ya da yeniden doğuş hikâyesi

      Şubat 17, 2025

      ‘Hepimiz Narsistiz’ kitabının yazarı Şule Öncü: Sanıldığından yaygın!

      Mayıs 17, 2024

      “Doktordan Az Kullanılmış” bu defa bir kitap adı oldu

      Ağustos 29, 2023

      Prof. Dr. Körükoğlu’ndan sağlıklı ve genç kalmanın sırları

      Mayıs 7, 2023

      Salmonella’dan korunmak mümkün mü?

      Nisan 27, 2022

      Zeytin Kokulu Memleket: Ayvalık

      Ağustos 20, 2025

      Sayım Çınar ile Kopenhag’da Kültür-Sanat 

      Ağustos 9, 2025

      Kadim bir kültür kenti: Denizli

      Mayıs 21, 2025

      Kayıp bir çantanın peşinde Patagonya’da edebiyat

      Şubat 20, 2025

      Nihal Gündüz’den ‘makarna’ ile ‘Çevre Krizi’ fotoğrafları

      Ağustos 15, 2025

      ‘Baumit ile Olasılıklar’ kitabı ile geleceği yeniden düşünüyor

      Eylül 20, 2023

      Heykeltıraş Varol Topaç’ın çelik üretim atıklarından yarattığı eser Contemporary İstanbul’da

      Eylül 17, 2023

      Jeotermal enerjiyi çocuklara anlatan kitap: Damla Adamlar

      Ağustos 31, 2023

      Kim Korkar Yapay Zekadan

      Haziran 8, 2025

      Türkiye’nin mutfak ve kültür mirasından seçkiler dijital erişime açılıyor

      Ekim 20, 2023

      Mevzular Açık Mikrofon, artık GAİN’de

      Eylül 1, 2023

      Akıllı makineler ve robotlar denilince akla gelen filmler

      Ağustos 31, 2023

      Zamanı Sahiplenenin Dünyayı Yönetmesi Üzerine

      Aralık 1, 2025

      Antakya Film Festivali başladı

      Kasım 24, 2025

      Sinem Çelebioğlu‘ndan çocuklar için; Dağın Kızı 

      Kasım 20, 2025

      Fethiye Uluslararası Film Festivali başlıyor

      Kasım 4, 2025
    • KÜLTÜR – SANAT
      1. Kitap
      2. Müzik
      3. Öykü
      4. Sanat
      5. Sergi
      6. Sinema
      7. Şiir
      8. Tiyatro
      9. Video
      10. View All

      Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

      Aralık 3, 2025

      Geçmişten günümüze atların tarihteki yeri: ‘Akıncılar, Hükümdarlar ve Tacirler’

      Kasım 27, 2025

      Demet Cengiz’in Leylâ’sı ile kaderin kırılma anları

      Kasım 27, 2025

      Sayım Çınar ile kitap dünyası

      Kasım 26, 2025

      Tame Impala Barış Manço hayranı!

      Ekim 22, 2025

      “Pekinel Uluslararası Masterclass” 6-12 Eylül’de AKM’de

      Eylül 5, 2025

      Sazakan’dan ilk tekli: AnatolianBlues

      Ağustos 17, 2025

      Ayın Şarkıları: Ağustosta ne dinleyelim?

      Ağustos 1, 2025

      Toz Zerreleri

      Temmuz 24, 2025

      Dönüşümün Hafifliği

      Temmuz 24, 2025

      Tuğlayı Fark Etmek

      Temmuz 24, 2025

      Yaşama Dair

      Temmuz 24, 2025

      Río Sur, Pera Müzesi’nde

      Ekim 16, 2025

      Dalí’nin Tavşan Deliği: Bir romanın resme dönüşen rüyası

      Haziran 12, 2025

      Rüyaların Ressamı: Remedios Varo’dan 6 büyülü tablo

      Haziran 10, 2025

      Balenin Rus yıldızları Bodrum’da

      Ağustos 12, 2024

      İstanbul’da devam eden 16 sergi

      Temmuz 10, 2025

      Ressam Ömer Onay’ın ‘Bilinç Akışı’ sergisi AKM’de

      Haziran 20, 2025

      ‘Mumi’lerin yaratıcısı Tove Jansson eserleriyle Aynalı Geçit’te

      Mayıs 8, 2025

      Handan Özbek’in “Çıplak Kıta” sergisi Goba Art & Design’da

      Mart 12, 2025

      Yunanistan Sineması Günleri, 2 Aralık’ta başlıyor

      Kasım 28, 2025

      Sinematek/Sinema Evi yeni programını duyurdu

      Ekim 21, 2025

      Weapons: İzleyicisini duygusal ve zihinsel olarak zorlayan bir korku filmi

      Ekim 11, 2025

      Erin Brockovich: Mini etekli, topuklu ayakkabılı bir varoluş hikayesi

      Ekim 8, 2025

      Şiir: Kapandık kaldık içimize 

      Temmuz 18, 2025

      Şiir: Huy İşte

      Temmuz 7, 2025

      GÜRÜLTÜNÜN ORTASINDA SESSİZLİĞE YOLCULUK: MODERN DÜNYADA DİNGİNLİĞİN PEŞİNDE

      Temmuz 1, 2025

      Şiir: Ne Zaman

      Haziran 10, 2025

      Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

      Aralık 3, 2025

      Tiyatro Tales’ten ilk oyun: Macbeth’in Cadıları Bir de Bizden Dinleyin

      Kasım 26, 2025

      Gergedanlar AKM Sahnesi’nde

      Kasım 26, 2025

      “Çiçekçi Sokağı”, 1 Kasım’da Kadıköy Eğitim Sahnesi’nde

      Ekim 27, 2025

      Parazit – Sınıfsal uçurumların sarsıcı anlatımı

      Haziran 30, 2025

      Garfield’in resmi posteri yayınlandı

      Aralık 19, 2023

      Napolyon bu kez Jaquin Phoenix’in yorumuyla sinemada

      Kasım 23, 2023

      Freud’s Last Session filminden fragman

      Ekim 27, 2023

      Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

      Aralık 3, 2025

      Sokak Sanatçıları Festivali 500 sanatçıyı Müze Gazhane’de ağırlayacak

      Aralık 3, 2025

      Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

      Aralık 3, 2025

      BİFO ve Barbara Hannigan’dan özel konser

      Aralık 1, 2025
    • SD+
      1. Röportaj
      2. Haber
      3. Makale
      4. Portre
      5. Diğer
      6. View All

      Demet Cengiz’in Leylâ’sı ile kaderin kırılma anları

      Kasım 27, 2025

      Tanrıçanın Serzenişi: Elpis bize ‘umudunuzu kaybetmeyin’ diyor

      Eylül 25, 2025

      DÜNYAYA BİR KRİSTALDEN BAKMAK… HER IŞILTIDA BAŞKA DÜNYALARA YOL ALMAK…

      Haziran 28, 2025

      Booky Kitabevi: Bir insan, butik bir kitabevi, kocaman bir topluluk

      Haziran 22, 2025

      Yeşilçam’ın köklü şirketi Erman Film’de yollar ayrıldı

      Şubat 6, 2025

      Defne ya da Bazı Tuhaf Hayatlar: Herkes kendi hikayesine sahip çıksın!

      Kasım 16, 2024

      İstanbul’un plajlarına otobüs seferleri başladı

      Ağustos 7, 2024

      Biletinial’da ‘yorum ve reyting’ uygulaması

      Nisan 17, 2024

      Zamanı Sahiplenenin Dünyayı Yönetmesi Üzerine

      Aralık 1, 2025

      Dalí’nin Tavşan Deliği: Bir romanın resme dönüşen rüyası

      Haziran 12, 2025

      Romalı tarihçilerin yazmadığı Kleopatra: Hükümdar, alim ve filozof bir kadın

      Haziran 10, 2025

      Bir antikahramanın portresi: MARLA SINGER

      Nisan 30, 2025

      Yolda Olmak, Var Olmaktır

      Ağustos 9, 2025

      Maria Anna Mozart

      Temmuz 20, 2025

      Pablo Neruda: Aşkın, kavganın ve sessiz coğrafyaların şairi

      Temmuz 12, 2025

      Ulus Baker: Kısacık hayatına çağları sığdıran ‘birisi’

      Temmuz 12, 2025

      Gülhane Parkında sarnıç olduğunu biliyor muydunuz?

      Nisan 2, 2023

      Klasik mobilyada en çok tercih edilen ağaç türlerini biliyor musunuz?

      Nisan 1, 2023

      Mart ayında Türkiye’nin en çok konuştuğu başlıklar

      Nisan 1, 2023

      Zamanı Sahiplenenin Dünyayı Yönetmesi Üzerine

      Aralık 1, 2025

      DENİZ GİBİDİR GÖKYÜZÜ

      Aralık 1, 2025

      ZİNDAN ADASI: İNKAR MI? KOMPLO MU?

      Aralık 1, 2025

      DÜNYANIN SONUNA YOLCULUK

      Aralık 1, 2025
    • PODCAST

      Podcast: Hayati Tavsiyeler ‘Bahar ve Mitoloji’ ile yayında

      Mayıs 5, 2023

      Denenmiş, test edilmiş, onaylanmış: Hayati Tavsiyeler

      Mayıs 5, 2023

      Meraklı bünyeler için podcast kanalı: Suare Online

      Mayıs 1, 2023

      Akla takılan sorulara yanıt arayan podcast: Neymiş?

      Nisan 9, 2023

      Hayati Tavsiyeler: Kendine yatırım yapanlara özel podcast

      Nisan 9, 2023
    • YAZARLARIMIZ
    • SuareMag
    • Suare Öykü
    Suare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve DahasıSuare Dergi – Film – Kitap – Sanat – Hayat ve Dahası
    Buradasınız:Anasayfa » Telefon Kulübesi: Bir telefon, bir ses ve bir yüzleşme
    Film

    Telefon Kulübesi: Bir telefon, bir ses ve bir yüzleşme

    Haziran 26, 2025Yorum yapılmamış4 dk Okuma Süresi
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Email
    Paylaş
    Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email
    PSİKANALİTİK KURAMLAR İZİNDE FİLM ÜZERİNE DÜŞÜNCELER…

    MUALLA ÇELİK HIDIROĞLU

    New York’un kalbinde. Kırmızı bir telefon kulübesinde. Hem fiziksel hem de ahlaki bir sınavla geçen 81 dakika. Sinema tarihinin en çarpıcı psikolojik gerilimlerinden bir sahne. Joel Schumacher’in yönettiği, Colin Farrell’in başrol üstlendiği Telefon Kulübesi (Phone Booth – 2002) filmi, modern insanın kendinden kaçışının ve nihayetinde kendisiyle hesaplaşmasının mükemmel bir metaforunu sunuyor izleyicisine…

    Filmin ilk sekansı, New York Times Meydanı’nda geçiyor. Kahramanımız Stuart Shepard, cep telefonuyla konuşarak kalabalığın içinde hızla yürüyor. Bu meydanda her zaman kaos hakim; gürültü ve kalabalık. Herkesin acelesinin olduğu, koşturduğu yerde hiç kimsenin birbirini ne görme ve duyma imkânı var.  Meydan, aklıma Goffman’ın sahne kuramını getiriyor: Sahne önü ve sahne arkası… İnsanların rollerini oynadığı, kimsenin gerçekten kendisi olmadığı o gösterişli toplum. Kalabalık ama yalnız, gürültülü ama duygusuz. 

    Shepard, kendini beğenmiş ve manipülatif bir kişilik. Karısını aldatan, kendine hayran bir adam. Medya, kariyer ve imaj takıntısı onun gerçek benliğini örtüyor. Günlük telefon görüşmelerini yaptığı bir telefon kulübesinde, keskin bir nişancı tarafından rehin alınınca Stu Shepard’ın sınavı başlıyor. Nişancı onu ahlaki olarak yüzleşmeye zorluyor. Shepard, gitgide artan baskı altında hayatındaki yalanlarla ve gerçek benliğiyle hesaplaşmaya başlıyor.

    Medya aracılığıyla bu yüzleşme toplum önünde oluyor. Bir ses olarak Shepard’a ulaşan keskin nişancı, onu “görülme” ve “açığa çıkarılma” korkusuyla yüzleştiriyor.  Telefon kulübesinde karakterin personası parça parça çözülüyor. 

    Byung-Chul Han’ın ‘Palyatif Cehennemi’nde bir anti-kahramandır, Stuart Shepard.

    Meydan, Byung-Chul Han’ın’ın ‘Palyatif Toplumu’dur. Onun palyatif toplum tanımı, bu filmde Times Meydanı’nın kalabalığında vücut buluyor. İnsanın içsel acısını, yalnızlığını, ahlaki çöküşünü görünür kılan bir seyir yerinde…

    Freudyen Bir Labirent:
    Suçluluk ve Arınma

    Filmi izlerken kulübenin küçük, dar mekânı bana Freud’un bilinçdışı kavramını anımsatıyor.  Bu kulübe camla çevrili; içindekini görünür kılan, mahremiyetini yok eden. Mekân, bireyin bilinç ile bilinçdışı arasında sıkıştığı geçiş alanını simgeliyor. Shepard bastırdığı suçluluk duygusunu, yalanları ve narsistik zırhını tek tek sökmek zorunda kalıyor. Kahramanın bastırdığı ne varsa ortaya saçılıyor. 

    Bastırdıklarımız asla kaybolmaz; bir gün saklandığı yerden gün yüzüne çıkma gibi bir huyu vardır gerçeklerin. Beklenmedik bir sesle, sıradan bir günde, çok tanıdık bir tonda, karşımıza olmadık yerde dikilir…

    Kulübenin içindeki adam için de böyle. Gündelik hayatının dışına düşüyor bir anda. Zaman bükülüyor, roller silikleşiyor. Kalabalık meydanda, herkesin gözü önünde, televizyon ekranlarına yansıyor yüzü. Herkesin izlediği bir sahnede o artık. 

    Ötekinin sesi en çok, kendi iç sesimizi susturduğumuzda gür çıkar…

    Telefon Kulübesi, Stuart’ın dış dünyayla kurduğu yapay iletişimin de ironik bir simgesi. Nişancı görünmeyen ama her şeyi bilen bir karakter. Onun en küçük ahlaki hatalarını, gizli planlarını bile biliyor. 

    Kahramanımız, zamanla telefondaki sesin sadece bir ses olmadığını fark ediyor. Tehdit eden, yönlendiren, çözen bir sest bu. Lacan’ın ‘Büyük Öteki’nin; Baba’nın, Tanrı’nın, süperegonun sesi…

    Filmin sonuna yaklaşırken o sesin anlamı değişiyo. İlk başta tehdit gibi gelen, sonra yargılayan bir göze dönüşüyor. İç benliğin sesi… 

    Cezalandırıcı, gözetleyici ve suçluluk duygusunu harekete geçiren bir içsel güç. Toplumun, dinin ve ahlakın içselleştirilmiş yargıları. Sesin giderek Stuart’ın kendi vicdanına dönüşmesi, süperegonun şizofrenik parçalanışını yansıtır. Gözyaşları içindeki itirafları, onun aslında içten içe bir cezayı arzuladığını gösteriyor. Mazoşist bir yapı bu aynı zamanda. Freud, suçluluk duygusunun bazen bireyin ceza arzusuyla birleştiğini belirtiyor.  Çünkü ceza, suçluluğu hafifletir.

    Telefon Kulübesi, bir adamın fiziksel olarak bir kulübeye, psikolojik olarak ise vicdanının sıkıştığı yere hapsolma hikâyesi. Film boyunca bir tür ahlaki arınma ritüeli izleriz. Shepard’ın içindeki karanlıkla yüzleşmesi, bir aydınlanma süreci. Bu süreçte hem bastırılan suçluluk hem de narsisistik savunma mekanizmaları çözülür. Nişancı onu bir nevi “dönüştürüyor.”

    Stuart’ın nişancıya “Beni vurma” değil, “Beni affet” demesi, filmde en etkileyici sahnelerden biri. Kim affedecektir kendisini? Kimden af dilemektedir Stuart? Bu bir katarsis. 

    “İyi bir insan değildim” diyor başka bir yerde. Modern insanın belki de en korktuğu şey bu olsa gerek: Kendine dürüst olmak.

    Özgürlük, seçimlerimizin ağırlığını omuzlarımızda hissettiğimiz o ilk andır… 

    Bu filmde, bireyin aydınlanma yolculuğunda varoluşsal sancılarına, kahramanın itiraflar ayinine tanıklık ediyoruz. 

    Diğer yandan toplumsal eleştiriyi de görüyoruz, ahlaki yozlaşmayı da. Bir anlamda topluma ayna tutuluyor bu filmde. Sonunda maskeler düşüyor, perde kapanıyor.

    Telefon Kulübesi, 21. yüzyıl insanının trajedisini tek bir mekâna sığdıran bir başyapıt. Tüm psikanalitik kuramları içinde barındıran film bittiğinde terapiden çıkmış gibiydim. Biraz yaralı ama hafiflemiş olarak ekranı karartıyorum. Şimdi düşünme zamanı…

    Mualla Çelik Hıdıroğlu

    Endüstri Yüksek Mühendisi. Yürüttüğü projeler ve çalıştığı sektöre getirdiği yenilikler nedeniyle Dünya Gazetesi tarafından ‘Yılın En Başarılı İş Kadını Ödülü’ne layık görüldü. Kadın dernekleri ve birçok sivil toplum örgütünün kuruluşunda yer aldı, başkanlık yaptı. Profesyonel kariyerini sonlandırdıktan sonra sanat ve edebiyata yöneldi. Resim çalışmalarına kendi atölyesinde devam ediyor. Yaratıcı yazarlık, derin okuma, felsefe, mitoloji ve psikoloji alanlarında birçok atölyeye katılırken, disiplinlerarası bir yaklaşımla sanatsal gelişimini pekiştirdi. Öyküleri çeşitli kolektif kitaplarda yer aldı. Distopya ve Suare Dergi’ye yazar olarak katkı sunuyor. Hayat boyu öğrenmeyi ilke edinen yaklaşım doğrultusunda, sanat ve düşünce ekseninde üretimlerini sürdürüyor.

    YAZARIN DİĞER YAZILARI

    Film Mualla Çelik Hıdıroğlu

    Related Posts

    Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

    Aralık 3, 2025 Kitap

    Sokak Sanatçıları Festivali 500 sanatçıyı Müze Gazhane’de ağırlayacak

    Aralık 3, 2025 Etkinlik

    Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

    Aralık 3, 2025 Tiyatro

    BİFO ve Barbara Hannigan’dan özel konser

    Aralık 1, 2025 Konser
    Yorum Yap
    Yorum yazın Cancel Reply

    Yeni Eklenenler

    Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

    Aralık 3, 2025 Kitap

    Margaret Atwood’un “Kalpten” adlı şiir kitabı Doğan Kitap tarafından Nuray Önlüoğlu çevirisiyle okurla buluşturuldu. Margaret…

    Sokak Sanatçıları Festivali 500 sanatçıyı Müze Gazhane’de ağırlayacak

    Aralık 3, 2025

    Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

    Aralık 3, 2025

    PALOMAR – ITALO CALVINO

    Aralık 2, 2025
    Sosyal Medya'da Biz
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    Bu Haberleri Kaçırmayın

    MobLand: İki ailenin etrafına kurulmuş bir suç dünyası dizisi

    Ağustos 28, 2025 Alperhan Benlioğlu

    GALİBİYET

    Ağustos 1, 2025 Buğra Kaleli

    KESİLME

    Ağustos 1, 2025 İSMET ÜMİT
    Hakkımızda
    Hakkımızda

    Film, kitap, sanat, hayat ve daha fazlası için haber, röportaj, makale, podcast, güncel bilgiler içeren e-dergi.

    Email : editor@suaredergi.com.tr

    Künye

    Son Eklenen Yazılar

    Margaret Atwood’un “Kalpten” şiirleri okurla buluştu

    Aralık 3, 2025

    Sokak Sanatçıları Festivali 500 sanatçıyı Müze Gazhane’de ağırlayacak

    Aralık 3, 2025

    Yollara Düşen Sahneden Öyküler Depo İstanbul’da

    Aralık 3, 2025
    X (Twitter) Instagram Facebook
    © 2025 Tüm Hakları Saklıdır. Do Medya & Ekipbizz İçerik İşbirliğiyle hazırlanmaktadır.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.